nannie.reismee.nl

Lesotho

Hey,

hier ben ik weer. Eerst een correctie, kwestie van niet verward te geraken he. Vandaag naar Lesotho afgereisd,maar we zijn niet blijven overnachten zoals eerder gezegd. Is blijkbaar voor morgenavond bij de ZUlu's. Dus: ik kan opnieuw achter de pc en dus weer een nieuw verhaaltje voor jullie.

Vandaag dus om 7u30 opgestaan om rond 8u te ontbijten en dan koers te zetten richting Lesotho. Het werd een tochtje van 2 uur rijden naar een hoogte van 2500 m. Op de weg was het vrij muisstil, met uitzondering van een aantal bavianen die voor de 4x4 sprongen. Eenmaal in Lesotho aangekomen zijn het vooral de vele bloesems in bloei(de lente is begonnen) die in het oog springen en zorgen voor een supermooi landschap. Bij het stilleggen van de motor blijkt de speeltijd van de schoolgaande kinderen net voorbij. Lang blijven ze niet zitten op hun schoolbankjes want hun nieuwsgierigheid in ons is even groot als die van ons in hen. We worden rondgeleid door Mama Bobe die ons laat kennismaken met het project dat werd opgestart in kader van educatie voor kinderen waarvan de ouders vaak te weinig geld hebben om hen naar school te kunnen sturen. Daarna staat er een hevige maar korte klim op het programma om ons middagmaal te nuttigen met als extraatje een adembenemend zicht. Bij het afdalen stappen we een winkeltje binnen om van het plaatselijke bier te proeven. Hier hebben de winkels geen namen. Het dorp bestaat uit allemaal ronde hutjes en als iets wordt verkocht, wordt de hut aangeduid met een gekleurde vlag: rood voor vlees, groen voor groenten, wit voor het traditionele bier en geel voor ananasbier. Ik probeer een slok, maar de geur alleen al is degoutant. Het ruikt naar zure melk. Verder smaakt het vooral naar gist, mais en suiker. We proeven ook lokaal bereid eten. Het is afwachten want ge moet hier blijkbaar niet verschieten als ge een rat op uw bord krijgt. Het blijft bij maiskoek en spinazie en we zijn dus tevreden. We nemen deel aan de lessen en ik neem in kader van ons projectje ' kapen van Afrika' de plaats in van de leerkracht om driehoeksmeetkunde in het Engels te doceren. Aan het einde van de les krijg ik van al mijn leerlingen een 'high five' als cadeautje. Het zijn de kleine dingen die het hem doen he. Daarna wordt nog een partijtje voetbal gespeeld met de kinderen, voetbal is hier erg geliefd. Daarna gaat het alweer richting Zuid Afrika, want voor 16 uur moeten we de grens over anders kunnen we Lesotho niet meer uit. Rond 17u30 arriveren we opnieuw in onze hostel en rond 18u30 kunnen we uiteten gaan. Amai, die Afrikanen houden van veel look.Ik loop hier hele dagen rond met nen stinkende bek. Morgen om 5u30 opstaan om rond 6 uur te ontbijten en om 7 uur aan te zetten richting de Zulu's. Het wordt een tocht van 3 uur rijden. Ik ga het hier dus niet lang meer rekken en op tijd in mijn bed kruipen. Na morgen rijden we naar het volgende nationale park om met de tent te kamperen tussen de wilde beesten.

Voila, kort maar bondig :)

Tot een volgende!

Groeten