nannie.reismee.nl

Clarens vervolg

...

Uit de boxen klinken de eerste Afrikaanse slagers mooi in de oren.Om 20u30 arriveren we in Clarens waar we uiteten gaan en genieten van een pizza, atypisch afrikaans, maar bij gebrek aan meer. Om 22 uur arriveren we aan onze eerste slaapplaats. We overnachten in een omgebouwde koeienstal. Er wordt een kampvuur aangemaakt en na een gezellig onderonsje wordt het tijd om in de slaapzak te kruipen zodat we fit zijn voor onze eerste trektocht van morgen. Vrijdag 8u krijgen we een adembenemend landschap te zien bij het opentrekken van de deur, voor het nuttigen van ons ontbijt op de veranda. Hetgeen de vorige avond niet zichtbaar was door het donker, wordt nu aan ons opengebaard. Een rotsformatie rijst op uit een goudgeel landschap met hier en daar een groene oase van bomen in. Na het ontbijt worden nog boodschappen gedaan voor de picknick onderweg de trek en dan kunnen de eerste stappen met de bergschoenen gezet worden. Er staat een tocht van 10 km klimmen en dalen op het programma tot onze volgende slaapplaats, een grot. Zoals altijd zijn de 1ste kilometers afzien bij de enorme hitte en geen vierkante meter schaduw om eens te rusten. Het landschap is dor en de route leidt ons via rotsen over kronkelende paadjes en afdalingen via houten ladders. Het voetenwerk moet opnieuw getraind worden. Het dorre landschap zorgt vooral voor takken die in de weg staan en doorgangen versperren. Mijn armen en benen staan dan ook al vol krassen. Door het wegglijden op een rots is daar nog een schaafwonde op mijn hand bij gekomen. Maar het is zeker de moeite waard want na een mooie tocht van 5.5 uren arriveren we, een half uur voor donker, in de grot. Er wordt een kampvuur aangemaakt om ons op te warmen. Onder een sterrenhemel smullen we van een brai, de afrikaanse barbecue. Voor het slapengaan geniet ik nog van, weliswaar koud, stromend water om het stof van de benen te spoelen. Om 24 uur kruipen we in onze slaapzak. Direct slapen zit er niet in, want een vogel die ons gezelschap houdt in de grot fluit nog een deuntje. Zaterdag worden we wakker met de opkomende zon van 6 uur.