nannie.reismee.nl

Swaziland, Krüger Parc, Sabie, Pretoria en Soweto

Hey, hey,

ik ben ondertussen opnieuw in het land, maar ik wou toch nog de rest van mijn verhaal aan jullie kwijt. Dus ... hier gaan we.

In Swaziland een heel ander landschap te zien gekregen dan de voorbije dagen. We krijgen nu enorme grasvlakten voorgeschoteld, typisch voor het zuidelijke deel, dit in contrast met de hoogvlaktes in het noorden. In tegenstelling tot de andere parken mag er in het Mlilwane Sanctuary Parc wel gewandeld worden en zien we de beestjes niet enkel vanachter het glas in de auto. In tegenstelling tot de andere parken zijn hier geen roofdieren aanwezig zoals leeuwen en luipaarden. In Swaziland ook een bezoek gebracht aan de plaatselijke bevolking en een traditionele dans meegepikt. De zaken die mij hiervan het meest zullen bijblijven is onze avondsafari met zonsondergang naar execution rock, waar mensen veroordeeld voor hekserij en moord tot voor kort werden afgeduwd, eneen huwelijksaanzoek van een local, waarbij hij toch wel 25 koeien wou geven had als bruidschat. Hierna ging het richting Krüger, toch wel het bekenste nationale park in Zuid Afrika en even groot als België. Hier hebben we dan ook uiteindelijk leeuwen en een luipaard, daarvoor moet ge chance hebben, gespot. In Sabie waar het vooral bebost is en niet zo dor als in de voorbije landschappen, hebben we de Blyde River Canyon, de 3de grootste canyon ter wereld, kunnen bezichtigen. Na Sabie in Pretoria verbleven, het rijke broertje van Johannesburg, waar het toch minder veilig blijkt te zijn dan in de natuurparken met de wilde beesten. Er is een avondklok en na 18u mag er niet meer buiten worden gegaan. In Pretoria bezoeken we Melrose House, een van de mooiste huizen van Zuid Afrika, zo werd gezegd toch alleszins, Church Square, het koninklijk paleis en het Voortrekker museum dat herinnert aan één van de bloedigste slagen ooit tussen de blanken en de zulu's.In Soweto een mountainbike toch gemaakt van4 uren waarin we de lokale bevolking bezoeken, proeven van de plaatselijke delicatessen en zoveel meer natuurlijk. De laatste dageen bezoek gebracht aan het apartheidsmuseum in Johannesburg, da mocht er niet aan mankeren natuurlijk ensoccercityWK voetbal 2010.De vlucht naar huisis snel voorbij gevlogen,letterlijk en figuurlijk, alleen hadden we eventjes schrik dat we zouden komen vast te zitten inMadrid door staking. Uiteindelijkzijnwe met slechts 15 minuten vertraging geland en nog een aantal minuten vertraging doordat de bagage op zich liet wachten.