nannie.reismee.nl

de sulu's

Ons verblijf bij een lokale familie Sulu's ... tis een heel ander volkje met heel verschillende tradities. Het geven van koeien als bruidschat, het geven van een 'plantaardige' armband door de vrouw om de verloving met een man aan te vragen, het kerven in babywangetjes met scheermesjes ipv het gebruik van doopwater, het spiesen van ingewanden op omheiningen, een medicijnvrouw die een man die u niet ziet zitten met een drankje toch voor u laat vallen enz. We hebben ook een plaatselijk ziekenhuis bezocht en daar komt het onderwerp aids toch sterk naar voren. 4/5 mensen heeft hier aids. Bij de sulu' nuttigen we eten dat met de hand wordt gegeten door de mannen op een bankje aan de ene kant en door de vrouwen op een matje aan de andere kant van de hut. Na het eten genieten we van en nemen we deel aan de traditionele sulu dans. Daarna gaat het richting een plaatselijke bar. Een vrouw achter tralies biedt allerlei spulletjes aan, van drank is er weinig sprake. In het midden van de ruimte staat een snooker en voor muziek dien je een muntje in de jukebox te deponeren. Oudere mannen smoren 'gras' en lopen stoned rond. De kinderen dansen om ter best en nodigen ons uit tot meedoen. Het is al donker als we opnieuw richting onze slaapplaats gaan om ons avondmaal te nuttigen. Deze wordt bereid op een houten vuurtje binnen een hut met zo goed als niets van ventilatie. Later zal dit ook onze slaapplaats worden, ge kunt dus al raden dat het kuchen werd. Tegen dat we terugkeerden waren ook de boxen geinstalleerd om buiten het hele dorp van muziek te voorzien en nog maar eens een dansje te placeren. Ja, ik hoor het u denken: hi fi is niet echt authentiek, maar echt iedereen loopt hier met een gsm rond, heeft een tv en een radio. Op de tv speelt dag en nacht muziek met de daarbij horende pasjes. Vandaar hun talent. 's morgens denk ik eventjes een dode vogel als ontbijt voorgeschoteld te zullen krijgen, maar het blijkt enkel brandmateriaal voor het bereiden van onze eitjes. Overal in het rond ligt afval, de mensen hebben hier duidelijk andere prioriteiten wat luxe betreft en de contrasten zijn groot: voor school wordt bijvoorbeeld een superdeluxe kostuum gedragen. Tijdens onze tocht naar het nationaal park stoppen we nog efkes in een openlucht reptielencentrum waar we al een voorsmaakje krijgen voor het groter geschut dat we morgen zullen te zien krijgen. Vannacht logeren we in een soort ranch waar de countrymuziek speelt. Het is een gezellige boel!