nannie.reismee.nl

Sightseeing Bangkok en nachttrein richting Laos

Na een goede nachtrust neem ik mijn eerst ontbijt op Aziatische bodem. Het worden flensjes met yoghurt en fruit. Mijn maag kan het immers nog niet aan om 's ochtends te starten met noedelsoep en/of rijst zoals daar de gewoonte is.

We beslissen om een wandeling door het stad te maken en een aantal tempels te bezoeken. Onze wandeling starten we langs de plaatselijke markt. Nog niet halverwege de markt begin ik te kokhalzenbij het zien en ruiken van oa lekker zwetende ingewanden, druipende vissenkoppen en dingen waarvan ik niet wil weten wat het was. Ik doe mijn best mijn eten binnen te houden maar het is te laat ... ik kots midden het wandelpad vlak voor het kraampje van een local. Deze begint chagrijnig te vloeken ...ik probeer mij zo snel mogelijk uit te voeten te maken.

In het stad bezoeken we 'the grand palace', ter hoogte van het koninklijk paleis met oa de tempel van de smaragden boedha. Voor het betreden van 'the grand palace' dienen de benen tot onder de knie, de schouders en decoltées bedekt te zijn.

Bij de het terugwandelen in de namiddag krijgen we onze eerste moessonregen te verduren. We beslissen efkes te schuilen maar het regenen houd niet op. Uiteindelijk arriveren we als doorwaterde kiekens aan het guesthouse.

Tegen de avond nemen we onzerugzak om met de plaatselijke bus richting het treinstation te gaan. De nachttrein zal ons naar Laos brengen. Door file arriveren we maar net op tijd aan het treinstation. Het nemen van de plaatselijke bus is een belevenis op zich. Mensen springen op en af de bus nog voor deze stil staat. Voor de enorme stank en schadelijke uitlaatgassen dragen heel wat locals een masker voor de mond.

Op de nachttrein maken we kennis met twee Duitsers die we tijdens onze verdere reis nog zullen tegenkomen en ontmoeten we Raf, een Antwerpenaar, die reeds jaren wonende is in Thailand.

We nemen plaats in het restaurant van de trein en drinken Tiger beer bij een spelletje kaarten, de wind in ons gezicht en muziek op de achtergrond. Van ambiance gesproken...

Inde vroege ochtend (28/10) worden we luidruchtig wakkergemaakt door een aantal mannen in uniform die vragen achter de paspoorten. Ik kan niet meer slapen en besluit wat van het landschap te genieten dat doet verlangen naar meer dekomende dagen. Het moet gezegd, Bangkok was leuk voor 2 dagen, maar voor langer zou ik niet tekenen.

Bij aankomst rond 11 uur nemen we eerst een middagmaal. We maken voor het eerst kennis met het wel zeer pikante eten. Bij het naar toilet gaan merk ik al snel opdat mener hier andere gewoonten op nahoud. Bij een eerste check merk ik een Frans wc op, eenhandsproeier, een bak vol water met hierin een pot en GEEN toiletpapier! Wat is nu de bedoeling ... wel, locals die hun behoefte doen reinigen zich met de linkerhand en handsproeier (neen, geen gebruik van wc papier) en spoelen dan het toilet door met véél potjes water. Het is dan ook zo dat er niet mag worden gegeten met de onreine linkerhand.Gelukkig ben ik voorzien van veel papieren zakdoekjes en vind ik een vuilnisbakje om deze vervolgens te kunnen droppen.

Na het middagmaal wandelen we in een blakende zon richting de Friendship's bridge naar Vientiane. Van daaruit nemen we toch wel een zeer overvolle bus naar ons volgende guesthouse.

's Avonds wandelen we langs de mooi verlichte oevers van de bruine Mekongrivier en drinken we overheerlijke fruitshakes. Het advies om geen drankjes met ijs tedrinken sla ik in de wind. Ik merk morgen wel of mijn darmen resistent zijn of niet en ik al dan niet met diarree te kampen krijg. Ik geniet van het moment!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!