nannie.reismee.nl

Bloedzuigers

We hebben vandaag een vrije dag en beslissen in groep om met een plaatselijke gids een tocht te ondernemen door de jungle. Na een boottocht van een half uurtje trekken we het groen in. Het is al snel duidelijk dat het een lastige tocht wordt. Door de moessonregen van gisteravond zijn de paden slijkerig en moeilijk toegankelijk. Geregeld gaat er iemand tegen de grond en we zijn al snel helemaal besmeurd met modder. Erger, onze broeken blijken ook nog eens met bloed besmeurd. Na een check blijkt dat onze benen, ondanks de bergschoenen en lange broeken, vol met bloedzuigers zitten en deze beesten willen maar niet lossen! De gids staat ons lichtjes uit te lachen. Bloedzuigers kunnen immers geen kwaad en de plaatselijke bevolking komt hier geregeld mee in aanraking. Voor ons daarentegen is het wel efkes schrikken met al het bloed ... De volgende urenis de paniek reeds volledig geweken en wordt een bloedzuiger koelbloedig verwijderd wanneer deze zich weer eens in ons benen heeft vastgezet met zijn haken.

Na een tocht van +- 3 uur door de jungle bereiken we een dorp waar de kinderen ons tegemoet komen gelopen en ons begroeten met een sabaidee (dag). Na het middagmaal wandelen we terug richting rivier. Van bloedzuigers hebben we geen last meer daar de terugweg via minder modderige wegen gaat.